Allmänna försäljningsvillkor 4Sign
1. Tillämpning
Dessa villkor gäller för all försäljning av skyltar, skyltmaterial, montagearbeten, arbetskläder, profilkläder och tjänster som utförs av 4Sign till Köparen. Villkoren omfattar även kundunika produkter inklusive tryck, brodyr, dekor, gravyr och specialtillverkade skyltlösningar.
2. Offert och avtal
Offert gäller i 30 dagar enligt ALG 20. 4Sign kan återkalla offert vid osäker ekonomisk situation hos Köparen. Korrektur måste godkännas skriftligen före produktion. Ändringar efter godkännande debiteras extra.
3. Kundmaterial
Köparen ansvarar för att filer, logotyper, tryckoriginal och material uppfyller 4Signs tekniska krav enligt ALG 20. Extra arbete som orsakas av bristfälligt material debiteras som tillägg.
4. Färger
Färgavvikelser kan förekomma mellan digitala korrektur, prov och slutprodukter. Om exakt färgmatchning krävs ska Pantone-kod anges.
5. Pris
Pris inkluderar inte tilläggsarbeten enligt ALG 20. Priser anges exkl. moms och offentliga avgifter. Emballage, specialemballage och frakt ingår inte om inget annat avtalats.
6. Betalningsvillkor
Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast på fakturans förfallodatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift, eventuella inkassokostnader samt dröjsmålsränta debiteras köparen. Alla varor tillhör leverantören tills full likvid erlagts.
7. Leverans och risk
Leverans sker fritt 4Signs lager, FCA [4Signort] enligt Incoterms 2020, om inte annat avtalats. Risken övergår vid leveransdagen när förste fraktförare tar emot varorna. Vid montage ska arbetsplatsen vara tillgänglig och förberedd.
8. Frakt och transportskador
Köparen ska kontrollera gods vid mottagande. Synliga skador ska anmälas till fraktföraren såväl som till 4Sign utan fördröjning. 4Sign bistår i reklamation mot transportör.
9. Reklamation och fel
Reklamation ska ske utan oskäligt dröjsmål enligt ALG 20. Ringa produktionsavvikelser är inte fel. 4Sign har rätt att avhjälpa, omleverera eller lämna prisavdrag beroende på feltyp.
10. Garanti
Skyltprodukter: 12 månader. Textil: endast fabrikationsfel omfattas. Slitage omfattas inte. Tryck/brodyr blekning och åldrande räknas som normalt bruk.
11. Immateriella rättigheter
Köparen garanterar rätt att använda insänt material. 4Sign får använda levererade produkter i marknadsföring om Köparen inte motsatt sig detta.
12. Ansvarsbegränsning
Enligt ALG 20 begränsas skadeståndsansvar till direkta skador och maximalt orderbeloppet. Indirekta skador ersätts inte.
13. Force majeure
Parter befrias från ansvar för hinder utanför rimlig kontroll såsom strejk, naturhändelser eller myndighetsbeslut.
14. Leveransförsening
Vid försening som inte beror på Köparen kan Köparen få ersättning för direkta kostnader och i vissa fall häva avtalet enligt ALG 20.
15. Preskription
Felanspråk preskriberas 1 år efter mottagandet enligt ALG 20.
16. Faktura- och orderanmärkningar
Köparen ska granska faktura och ordererkännande utan dröjsmål. Anmärkningar ska göras skriftligen inom 5 dagar från mottagandet. Om anmärkning uteblir inom denna tid kan 4Sign debitera administrativa merkostnader eller justeringar enligt gällande prislista. Syftet är att säkerställa korrekt och effektiv hantering av eventuella avvikelser samt undvika onödiga tilläggskostnader.
17. Allmänna leveransvillkor för grafiska prestationer (ALG 20)
Leveransvillkor som inte specifikt regleras i 4Signs försäljningsvillkor följer ALG 20 utarbetade av Grafiska Företagens Förbund i samverkan med Svenska Förläggareföreningen, Svenska Tidningsutgivareföreningen, Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer och Sveriges Tidskrifter.
https://www.grafiska.se/imagevault/publishedmedia/cwlhscx1efrd0gitd5st/alg-20.pdf?download=0